Nieuwsberichten

De Werf: hotspot voor creatieve Alphenaren

De Werf is gevestigd in de oude fabriekshallen op het voormalige Biesterfeldterrein in Rijnhaven-Midden. Juist hier wordt een hotspot ontwikkeld voor de creatieve en innovatieve maakindustrie van Alphen aan den Rijn. De Werf moet in de komende tien jaar tot bloei komen, evenals de Rijnhaven en Rijnhaven-Oost, waar werken, recreƫren en wonen een functie krijgen.

gezelschap in De Werf

Meedenkende specialisten
Tijdens de Week van het Werk heeft EDBA samen met gemeente Alphen aan den Rijn een Geld op Tafel sessie georganiseerd om de vestiging van vooral starters op het voormalige Biesterfeldterrein aan de Eikenlaan te bevorderen. Donderdagavond 10 november staat De Werf bol van de energie.

“Het gaat vooral om het vinden van specialisten die meedenken en om het vinden van andere ondernemers die helpen om een initiatief ook echt van de grond te trekken”, legt Sieger Dijkstra, directeur van EDBA uit. “We doen dit in de vorm van pitches en speeddates.”

Een flink aantal innovatieve, creatieve en technische ondernemers – en natuurlijk ook een aantal nieuwkomers – is naar de sessie gekomen. Zij krijgen de gelegenheid om een pitch van 4 minuten te doen op het podium. Daarna kunnen zij met specialisten op verschillende terreinen, andere ondernemers én met elkaar van gedachten wisselen. Een aantal van de initiatieven passeert hier de revue.

directeur Wester-Engh

Wester-Engh naar Rijnhaven
Bijzonder is de pitch van Paul Wismeijer, directeur van Wester-Engh, over vestiging in en aan de Rijnhaven. “Ik zit in de boten”, meldt Wismeijer. De hallen van De Werf zijn gelukkig groot genoeg voor het tonen van een royale sloep die op zijn scheepswerf aan de Steekterweg is gebouwd.
“Wij zijn met de scheepswerf begonnen omdat we een boot wilden hebben naar een model dat niet werd gebouwd. Onze klanten willen ook allemaal een bijzondere boot, klassiek met mooie details. Mensen komen bij ons binnen met een idee, ze gaan weg met een ‘boot naar wens’. Inmiddels hebben we circa 200 boten in een straal van 40 km rond Alphen geleverd.”

Voor de vestiging aan de Rijnhaven zijn de plannen om de sloepenbouw uit te breiden met verhuur en onderhoud. Daarvoor zoekt Wester-Engh partners. Wat de directeur betreft is het mooie van het Rijnhavengebied de centrale ligging in het Hollandse Plassengebied. “De haven ligt langs de staande mastenroute, je zit met je boot snel in Rotterdam of Amsterdam. Voor het populaire ‘Rondje Kaag’ is de Rijnhaven een prima startplaats. We hebben een unieke mogelijkheid om hier een hotspot voor de waterrecreatie te creëren.”

Wismeijer denkt aan een ‘watersportplein’ in de haven, aan verhuur van boten, aan aanlegplaatsen voor overnachten, aan kiss & flow plekken – “om even boodschap te doen in De Baronie” – en aan een leuke aankleding met historische schepen. Ook horeca staat op zijn wensenlijst en een overkapping voor een overdekte botenstalling.
Zijn plannen zijn onder meer gebaseerd op de doorvaarthoogte van 2,50 meter van de nieuwe Rijnhavenbrug. Mede daarom kan de scheepswerf al in 2017 verhuizen. “Wij denken dat hier in het voorjaar van 2018 een stadshaven ligt.”

Josepha’s Art

Kunst naar De Werf
De voormalige fabriekshallen van Biesterfeld zijn ruw en rauw en zeker niet gepolijst. Juist dat aspect is heel aantrekkelijk voor kunstenaars die ruimte zoeken waar zij ongestoord kunnen ‘kliederen’. Jose Verbrugge van Josepha’s Art maakt grote intuïtieve schilderijen, maar zij draait haar hand ook niet om voor het in De Werf beschilderen van een auto in haar eigen unieke stijl.
“Mijn concept voor De Werf is ‘Knallen met Kunst’. Ik wil graag ruimte om hier schilderworkshops te geven. Je moet dan denken aan teambuilding, een uitje met het hele gezin of een vrijgezellenfeestje. De workshops wil ik combineren met entertainen. De mogelijkheden zijn hier onbegrensd.”
Hoewel ze vooraf dacht ‘dat wordt niks’ is ze achteraf heel blij met de contacten die zijn gelegd. “Ik heb veel verbinding gevonden en een paar superleuke gesprekken gevoerd!” Verbrugge is met haar enthousiaste persoonlijkheid ‘larger dan life’. Zij gelooft in creativiteit als de basis van het leven. “Het lijkt me fantastisch om hier te kunnen werken, zeker met andere ondernemers.”

Circus Campus

Ruimte voor een circustent
Willem Hassoldt is entertainer en professioneel clown. Met zijn Circus Campus trekt hij door het land voor het geven van performances, workshops, straattheater en activiteiten met publiek op festivals en beurzen. Hassoldt is al jaren op zoek naar een thuisbasis voor een circusschool. Een dingetje is de hoogte van een hal en het prijskaartje.
“Het is een ideale plek voor een circusschool waar kinderen en jongeren zich kunnen vermaken”, denkt Hassoldt. “Circus Campus kan zeker een bijdrage leveren aan het ontstaan van een creatieve hotspot in De Werf!”

Allround Boxing
Boks- en kickboksvereniging Allround Boxing maakt momenteel gebruik van een gymzaal in Koudekerk. De vereniging zoekt naar een vaste locatie in Alphen aan den Rijn en is enthousiast over de uitstraling van De Werf. “Dat ruwe randje past bij ons. De ruimte is erg geschikt om in de avonduren te sporten. Overdag is ons plekje beschikbaar voor andere gebruikers. Daar zoeken we partners voor.”

Alphen

Leerfabriek en Ontdekfabriek
De fabriekshallen zijn een inspiratie voor initiatiefnemers die wat meer ruimte nodig hebben.

Zo wil Henk Maas een leerfabriek waar chocolade ‘of een andere product’ kan worden gemaakt. Het is de bedoeling om jongeren zonder startkwalificatie aan het werk te helpen. “De jongeren werken hier gezamenlijk aan één product. Van begin tot eind. Het is de bedoeling dat ze in een beperkte periode – 2 tot 6 maanden – enthousiast worden en alsnog aan het werk kunnen.” Na de presentaties lijkt het Maas bij nader inzien heel goed om eens om de tafel te gaan zitten met Wester-Engh: “Een leertraject bij het sloepen bouwen is ook een goed idee!”

Ad Faasse is voorstander van een Ontdekfabriek voor jongeren. “Het is goed om jongeren tussen 12 en 18 jaar kennis te laten maken met techniek. Hier in de hallen kan dat prima.” Faasse ziet samenwerking met Maas ook wel zitten.
Als tweede idee lijkt het Faasse goed om het dak te voorzien van zonnepanelen en dat als speerpunt mee te nemen voor alle ondernemers in De Werf.

Marga’s wei

Ruimte voor ‘foodies’
Een kwekerij voor scharrelvissen zoekt partners voor de ontwikkeling van de broedvis voor de toekomst in een gesloten waterzuiveringssysteem.
Een fabriek voor kroketten en bitterballen wil zich vestigen in de hallen, compleet met een café waar bier & bitterballen de norm wordt.
Het moet hier een feestje worden naar voorbeeld van de Food Factory, denkt chef kok Rolf Wortman van Eight hardop mee.

En, Margo Mooren zoekt partners om haar weidrank aan de man te brengen. De boerendochter met een opleiding in de levensmiddelentechnologie wint prijzen met door haar ontwikkelde Groene Hart streekproducten. “Nu de kinderen groot zijn, wil ik uitbreiden. Weidrank is een natuurlijk product. Om dat van hieruit in de markt te zetten is ideaal. Alphen aan den Rijn ligt tenslotte midden in het Groene Hart!”

De Werf kan dus ook een mekka worden voor ‘foodies’ die elkaar kunnen versterken en tegelijkertijd bijdragen aan de ontwikkeling van horeca langs de havenkant.

FJ camera’s

New Boys Network
FJ Producties is het geesteskind van tweelingbroers Fabian en Jasper Fraikin. De broers zijn als tieners met hun bedrijf begonnen. De videoproducenten hebben inmiddels vijf mensen in dienst. “Daar ligt een beetje ons probleem”, legt Fabian uit. “Wij hebben moeite om goede creatieve mensen te vinden. Ze willen liever niet naar Alphen aan den Rijn. We moeten dus een keuze maken.” Toch ziet hij een kans om te blijven.

Fabian houdt zich naast FJ Producties ook bezig met ondernemerschap voor jongeren. Hij is onder meer actief binnen ondernemingsvereniging VOA. “We zien veel te weinig jonge ondernemers. Dat komt ook door het uitgebreide Old Boys Network. Een New Boys Network is er niet. Ik ben blij met De Werf, want hier kan een mooie hotspot ontstaan en dan kunnen wij in Alphen blijven. En dat willen we graag!”

Sieger

Praten is mooi, doen is beter
“We zijn voor De Werf vooral op zoek naar jonge en startende ondernemers uit de ambachtelijke sector, de maakindustrie, de technische en de creatieve sector. We denken dat dit soort beginners elkaar heel erg kan stimuleren en helpen om een succesvol bedrijf op poten te zetten”, zei Arie-Willem Bijl, ingehuurd door de gemeente Alphen aan den Rijn om De Werf op de kaart te zetten, vooraf.

“Wij denken dat we hier een fantastische avond hebben beleefd”, meldt Sieger Dijkstra na afloop. “We hebben veel ideeën voorbij zien komen van hele enthousiaste mensen. We hebben ook gezien dat veel deelnemers elkaar hebben gevonden. Praten is natuurlijk mooi, maar doen is beter. Voor wie goede raad nodig heeft: de deur van de EDBA staat voor iedereen open!”